„Не постоји бољи начин промоције Николе Тесле и његовог дела до његовог увођења у школски програм, како у Америци, тако и у свету – па и у Србији“, изјавио је Никола Лончар, оснивач Теслине научне фондације.
Годинама је ТНФ (Tesla Science Foundation) са седиштему Филаделфији, радила на поменутом пројекту са изузетно стручном екипом младих особа, али амерички систем је постављен тако да је било практично немогуће имплементирати идеју иницијалним путем. Тражећи разна решења, Фондација је дошла до остварења Никола Тесла клубова на прави начин – развијањем јединствене интернационалне платформе доступне свима у свету.
Мисија платформе Никола Тесла клубова је превасходно у подстицању деце ка унапређењу њиховог начина размишљања и развоја критичког мишљења, кроз интегративни програм едукације који обухвата промоцију науке, технике, инжењерства и иновација кроз интерактивни модел и принцип игре.
Фондација наглашава да је свестан приступ образовању изузетно битан и да други припадници образовног система не смеју бити запостављени – подршка мора бити усмерена ка професорима, али и родитељима. Отворен и флексибилан приступ је неопходан, посебно у изазовним временима данашњице.
Програм ће на платформи бити пласиран бесплатно, те ће све школе које буду легитимне за оснивање клубова преузимати програм директно са платформе. Платформа ће поред тога садржати и разне пропратне, интересантне материјале. Програм ће бити публикован у Америци, а његова потпуна реализација намењена је кроз шестомесечни период.
Драма „Тесла: Некада, сада и заувек“
Оно што ће школама посебно бити занимљиво је драма која је у финалној фази израде, а коју ће свака школа моћи да изводи у својим могућностима. Драма ће такође бити пласирана у оквиру пројекта бесплатно.
„Одавно сам написао драму Тесла: Некада, сада и заувек, коју је обрадила и дорадила књижевница из Београда, Гордана Павловић, а коју је потом Милан Костић кориговао и превео на енглески. Драму сам предвидео на нашој платформи у целини са сценаријом и свим пратећим визуелним ефектима и да је школе из целог света могу бесплатно скинути и користити. Ма колико да смо се трудили, било је тешко ићи напред и за већину неприхватљиво да то реализују. У помоћ нам је пришао млади Американац из Њујорка – професионални драматург Елис Освалт (Ellis Oswalt) који је драму прилагодио потребама школа. Све време су у пројекту учествовале школе из Филадефије и наша директорка едукације Ешли Редферн (Ashley Redfearn) са својим тимом наставника из Tacony Academy чартер школа. Наравно, са драмом је недостајао остали део програма за платформу. Како би се то најзад развило и имплементирало, тај део на себе преузела је наша директорка развоја Јелена Градимир коју ја популарно зовем 10Г јер је дупло бржа и од најновије верзија интернета“, изјавио је Никола Лончар.
Јелена Градимир је за кратак период у Теслиној научној фондацији унапредила интерни систем комуникација класификацијом система тимова, који као такви продуктивније функционишу у мањим групама.
„Мени су све то били логични кораци. Као да су мојим предлозима одређени делови слагалице, који су већ постојали, долазили на своје место. Експерте треба стављати на свој терен. Фондација има невероватан опсег квалитетног садржаја и едукованих, стручних, а посве добрих људи спремних на сарадњу. Питање је било добре организације, а ја сам се одлично снашла у давању одговора. Сматрам да ми је велика част и одговорност додељена од стране Николе Лончара. Радити са тако великом сврхом већ је циљ. Ниједног трена не смемо заборавити значај наше мисије – да читавим путем држимо то велико зашто и фокусирамо се накако“, каже Јелена.
На позицији директорке развоја Теслине научне фондације, Јелена Градимир носи задовољство и одговорност за развој и онлајн представљање платформе Никола Тесла клубова, едукативног програма и класификацију пропратног материјала. За такву одговорност каже:
„Стотинама година систем образовања не помера се из школских клупа. Развитак технологије је у експоненцијалном расту, што систему едукације даје озбиљан изазов у праћењу технолошког развоја. Догматски приступ учењу истоветан је за све. Флексибилан, отворен и свестан приступ образовању је неопходан. Деца треба да уче како да уче, на који начин да обрађују информације и формирају критичка мишљења. Радити на платформи Никола Тесла клубова значи стварати интегративан модел техничких наука, инжењерства, иновација, технологије и уметности, кроз промоцију истих и наслеђа Николе Тесле. Интерактивним приступом у примени модела долазимо до имплементације клубова и наше мисије у мотивисању деце и утицају у побољшавању њиховог начина размишљања и учења. Примењена платформа ће интернационално пласирати клубове, повезивати школе и едукаторе, уз нуспродуктно пружање подршке просветним радницима, родитељима и угроженим групацијама. Треба такође истаћи значај безбедности на мрежи“, истакла је Јелена Градимир.
Са драматургом Елисом Освалтом и проширеним стручним тимом на челу са извршном директорком American Paradigm школа, Ешли Редферн (Ashley Redfearn), Јелена ради на развоју јединственог приручника који ће на платформи бити постављен као база пројекта и бесплатно бити доступан. Tacony Academy чартер школе у оквиру American Paradigm школа примењују пилот пројекат имплементације самих клубова.
О примењеном систему Ешли Редферн (Ashley Redfearn) каже:
„Преко Теслине научне фондације (Tesla Science Foundation) успели смо да се повежемо са иноваторима широм света. Српска заједница надахнуто подржава Николу Теслу као икону културе. То што можете осетити енергију српског поноса кроз величање Тесле је дар. Тесла је недовољно био заступљен у наставном програму и историји, стога настојимо да ученицима пружимо квалитетан програм како би разумели његове изуме, живот и његово наслеђе. Поздрављамо разноврсне групе талената на светском нивоу који проучавају и истражују проналаске и наслеђе Николе Тесле. Кроз наше широке видике можемо мотивисати друге да уводе иновације за напредак човечанства.
Tacony Academy школе сарађују са Теслином научном фондацијом на стварању Теслиног наставног програма више од седам година, где је пилот пројекат Никола Тесла клубова модел за међународне Теслине клубове. Као директорка образовања Теслине научне фондације, почаствована сам да учим од многих српских доприноса који промовишу наслеђе Николе Тесле. Позивамо иноваторе из многих области дасарађују, деле изуме и подржавају једни друге. Наша мисија укључује потрагу за слободном енергијом, свеукупним побољшањем човечанства, као и едуковањем о проналасцима Николе Тесле. Очекујемо да ћемо драму Николе Тесле извести као пилот у нашим школама у Филаделфији, у партнерству са нашим српским школама са Теслиним клубовима.“
Коаутор драме, Елис Освалт (Ellis Oswalt), дипломирани њујоршки драматург, аутор је књиге Теслине речи (Tesla’s Words). Књига представља адаптирану Теслину биографију писану у првом лицу – кроз Теслине речи. Књига је интернационално доступна наготово свим популарним порталима продаје. На сајту teslaswords.com можете прочитати прво поглавље бесплатно чак и на српском језику. По пријему Елисове нове књиге, оснивач фондације, Никола Лончар, прегледао је копије, а потом их поделио сарадницима да их процене. Након изузетног одзива, Елис је убрзо постаје део стручног тима фондације у којем даје допринос у видукреирања материјала за интернационални програм Никола Тесла клубова. Пише блог на сајту фондације – teslasciencefoundation.org и поред тога, у струци драматурга и класичне књижевности, носи одговорност адаптације поменуте драме Тесла: Некад, сада и заувек која ће бити круна програма. О томе каже следеће:
„Драма је посебно тешка за писање. Сценаристи непостају познати као глумци, али обично зарађују више, управо због тежине самог писања драме. Ми смо свесна бића, у трену осетимо када видимо необичан моменат на филму – када глумац говори неприродно или се креће на начин на који се обично особа не би кретала. Због тога је писање драме теже од писања књиге. Потребно ми је доста времена за сваку реченицу која ће бити изговорена. Морам се уверити да ће бити природна, а то заиста захтева доста времена и разматрања. Ово је драма едукативног карактера, стога пуна изазова, тако да је једино преостало да се дијалог клеше полако, као статуа, а онда сав труд постаје једна подесна биста. Кроз драму дух Николе Тесле путује кроз време и показује деци како прошлост, тако и будућност“.
Елис је и глумац. Од студирања Шекспира, наставио је да се прикључује разним глумачким конзерваторијумима. Живи у Њујорку, где присуствује аудицијама великих телевизијских филмова.
„Мислим да је за успех тачка преокрета у нашем начину размишљања. Уметник треба о себи да размишља као о особи која даје, чији је посао да насмеје људе и да их нагна на размишљање. Заборавити на новац, а држати се сврхе довољан је изазов за учитеља. Када досегнете тај ниво, можда управо тада будете награђени за свој труд“, изложио је Елис.
Игра: Тесла – потрага за проналасцима
Део стручног тима је и координатор програма за иновације и образовање Теслине научне фондације, Александар Игњатовић, познатији као Александар Пертини, који је током студија на Харварду Harvard Extension School у Бостону, Америци) увидео да школовани људи нису довољно упознати са животом и делом Николе Тесле. Након сертификовања свог знања у области иновација и руководства на Harvard Extension Schoolu Boston две године за редом, креира игру Тесла-потрага за проналасцима, за коју бива награђен златном медаљом од стране Теслине научне фондације. Ова друштвена игра едукативног карактера пружа могућност упознавања деце са основним Теслиним изумима, пратећи успоне и падове његовог живота. Деца кроз вежбање меморије и опажања развијају машту и стратегију и постављају јасне циљеве. Уче да у остварењу тих циљева не одустају – чак и кад наилазе на препреке.
„Та игра је потпуна иновација у којој деца бирају свог аватара, младог научника који им је приближан и обилазе места на којима је Тесла боравио, све време откривајући његове изуме. Попут струје која је неограничена, игра је замишљена да је такође неограничена – на сваких шест месеци до годину дана деца добијају различите нове задатке скенирањем QР кодова. На тај начин им је игра увек занимљива – кроз нове задатке па све до коначног циља – склапања слике Теслиног трансформатора.“
Последично, Тесла – потрага за проналасцима делује као васпитно средство, упознајући децу са концептом победе и пораза, као и спортског прихватања исхода.
„Мој задатак је да уз помоћ стручних сарадника из Центра за здрав развој деце (психолога, педагога и дефектолога), чији сам оснивач, наставимо истраживање о Тесли и неговим проналасцима и активно развијамо нова учила који могу ући у предшколски систем америчких школа, као и свуда по свету, у циљу лакшег учења код деце. Част ми је и задовољство што је Никола Лончар одабрао да будем у његовом тиму. Када дете нешто гради и/или спаја, важно је да развија одређене мождане и моторичке функције. Пинцетни хват, хватање нечега танког, ситног, помоћу два или три прста, јако добро развија синапсе у мозгу. Заједно са својим Пертини тимом стручњака радимо на овоме више од петнаест година. Када интересовање буде порасло, Тесла – потрага за проналасцима имаће значајну улогу и примену у образовању, што у сарадњи са тимом Теслине научне фондације унапређује мисију Пертинија као и самих Никола Тесла клубова“, каже Игњатовића.
Уз координатора програма за иновације и образовање Александра Игњатовића, писца Елиса Освалта (Ellis Oswalt), директорку фондације и директорку образовања Ешли Редферн Ashley Redfearn), директорку развоја Јелену Градимир и наравнооснивача Теслине научне фондације Николу Лончара, остали чланови ужег америчког тима за развој Никола Тесла клубова -интернационалне платформе су и директор програма иновација Џефри Добкин (Jeffrey Dobkin), директор инжењерства Боб Свејн (Bob Swayne) и директор наука Хери Онг (Harry Oung).